Vážení cestujúci, na tejto stránke nájdete na jednom mieste súhrn všetkých aktuálnych informácií, týkajúcich sa spustenia novej koncepcie MHD Trenčín, od 1. novembra 2024. Novú koncepciu pre mesto Trenčín pripravuje Doprava na Považí.
Prečo sa mení cestovný poriadok MHD Trenčín? Súčasná koncepcia pochádza z roku 2016. Za posledných 8 rokov sa Trenčín zmenil, pribudli nové štvrte, obchodné zóny a zmenil sa aj grafikon na železnici. Aby MHD bola pre Trenčanov stále atraktívna, musí na tieto výzvy reagovať.
Nový cestovný poriadok prináša zjednodušenie siete MHD. Počet denných liniek poklesne z 20 na 16, vďaka čomu bude sieť prehľadnejšia. Zostávajúce linky budú premávať častejšie a počtom spojov tak nahradia aj zrušené linky. Autobusy ročne najazdia viac kilometrov a vo väčšine častí mesta budú premávať častejšie než doteraz.
Viete, že?
- Zo sídlisk Juh II a Sihoť budú autobusy v čase špičky jazdiť každých 5 minút.
- Celkovo bude objem premávky MHD navýšený až o 9% oproti starému grafikonu.
- Do Trenčína sa vráti nočná doprava. Obsluhu v noci zabezpečia linky N1, N2 a N3.
- MHD bude posilnená aj na sídlisko Noviny (linka 2), na Vinohrady (linka 3) a do OC Laugaricio (linky 24 a 25).
Na konci stránky nájdete 5 najčastejších mýtov a faktov o novej koncepcii MHD.
Cestovný poriadok
Na nasledujúcich odkazoch si môžete pozrieť podobu cestovných poriadkov, ako budú platiť od 1. novembra 2024. Cestovné poriadky obsahujú zapracované pripomienky obyvateľov, prvý termín zmien novej koncepcie je plánovaný na polovicu decembra.
Schémy liniek
Schémy ponúkajú prehľad trás 16 denných liniek a 3 nočných liniek.
5 najčastejších mýtov o novej koncepcii
Mýtus: V novej koncepcii sa bude musieť neustále prestupovať.
Fakt: Nová koncepcia zachováva zo všetkých štvrtí priame spojenie do centra a aj na zastávky ležiace v prijateľnej pešej dostupnosti do nemocnice. Jedinou výnimkou je linka 2, pri ktorej sa zastávka s názvom Za nemocnicou pripravuje. Prestupovať bude potrebné iba na trasách, kde cestuje málo priamych cestujúcich, často len 1-2 cestujúci na spoj.
Mýtus: Autobusy budú jazdiť predčasne, pretože všetky zastávky budú na znamenie.
Fakt: Jazdné doby autobusov medzi zastávkami sú upravené tak, že sa počíta s tým, že vozidlo na niektorých zastávkach nezastaví. Spoje nebudú musieť zbytočne čakať na zastávkach na čas odchodu a cestovanie MHD sa vďaka tomu zrýchli. Napríklad na linke 8 sa večer urýchli cesta zo Sihote IV na Juh II až o 3 minúty.
Mýtus: Nová koncepcia nezohľadňuje pripomienky, ktoré obyvatelia poslali.
Fakt: Trenčania k novej koncepcii poslali 291 pripomienok, z toho bola približne tretina zapracovaná. Mnohé pripomienky však boli také, že zatiaľ čo jednej skupine cestujúcich by pomohli, inej a často početnejšej skupine by sa spojenie zhoršilo. Autori preto citlivo hľadali medzi potrebami rôznych obyvateľov kompromis. Prehľad najvýznamnejších zapracovaných pripomienok nájdete na konci tohto článku.
Mýtus: Zníženie počtu liniek znamená obmedzenie dopravy.
Fakt: Počet denných liniek síce poklesne, zostávajúce linky ale budú premávať častejšie. Príkladom sú linky 23 a 28. Linka 28 síce bude zrušená, ale samotná linka 23 v novej koncepcii bude mať o vyše 30% viac odchodov, než mali staré linky 23 a 28 dokopy. Podobne je to aj v ďalších prípadoch.
Mýtus: Nová koncepcia MHD vznikala od stola.
Fakt: Autori novej koncepcie sú pravidelní cestujúci MHD, rovnako tak tím disponuje potrebným odborným dopravným vzdelaním a praxou. Na jednu stranu pri tvorbe spracovali viac než 150 000 záznamov z automatických počítadiel cestujúcich, ktorými je vybavený každý autobus. Na druhú stranu zohľadnili aj vlastné poznatky, ktoré získali pri cestovaní MHD Trenčín a tiež pri rozhovoroch s viacerými vodičmi a obyvateľmi mesta.
V prípade, ak máte otázky k novej koncepcii MHD Trenčín, môžete ich zaslať na e-mail mhdtrencin@dopravanapovazi.sk. Zodpovedajú vám ich priamo autori.
Upozorňujeme však, že oficiálne pripomienkovanie je od 14. júna už ukončené a dodatočne zaslané pripomienky nestihnúť byť pred spustením zapracované.