Revolúcia v železničnej doprave: počet vlakov sa zvýši, rýchliky do Košíc vynechajú 4 stanice 

Košické rýchliky nezastavia v Leopoldove, Piešťanoch, Novom Meste n/V a ani v Trenčianskej Teplej, tie regionálne naopak obslúžia aj Dubnicu nad Váhom a Ilavu. 

Na webe Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) bol zverejnený návrh grafikonu vlakovej dopravy (GVD) na rok 2023. Do platnosti vstúpi tradične v druhú decembrovú nedeľu. Prehľad najdôležitejších zmien na Strednom Považí prinášame v tomto článku, svoje podnety a pripomienky k návrhu majú možnosť vyjadriť tiež cestujúci.  

Trať 120 Bratislava – Trenčín – Žilina 

Na hlavnej trati prichádza k zavedeniu tzv. pásmovej dopravy. Vlaky smerujúce do vzdialenejších staníc – Košice, budú mať v úseku Bratislava – Žilina menej zastávok, vďaka čomu sa pre diaľkových cestujúcich zrýchli preprava. Štruktúra grafikonu je výrazne zmenená, prichádza k zvýšeniu počtu vlakov, predovšetkým večer a cez víkend. 

  • Rýchliky, po novom expresné vlaky, 6xx (Bratislava – Žilina – Košice) nebudú zastavovať v železničných staniciach Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom a Trenčianska Teplá. 
  • Dopravnú obslužnosť týchto staníc zabezpečia vlaky RR a REx, ktoré budú na úseku Bratislava – Trenčín vedené v hodinovom takte, v úseku Trenčín – Žilina pôjdu každé dve hodiny, cez pracovné dni i cez víkend.
  • Regionálne rýchliky naviac zastavia v železničných staniciach Dubnica nad Váhom a Ilava, čím sa zlepší a vo večerných hodinách výrazne predĺži dopravná obsluha uvedených miest (až do 23. hodiny). 
  • Osobné vlaky, zastavujúce vo všetkých obciach, zostanú vedené v podobnom rozsahu ako v súčasnosti. Menia sa však ich časové polohy a predlžuje premávka do neskorých večerných hodín (dnes končia v relácii Púchov – Trenčín krátko po ôsmej). 

Trať 121 Nové Mesto nad Váhom – Vrbovce

Na myjavskej štreke budú naďalej premávať osobné vlaky priamo do/z Trenčína, v dopravnej špičke pracovných dní každú hodinu, v sedle a cez víkend raz za dve hodiny. 

  • V železničnej stanici Nové Mesto n/V bude možný prestup zo/na RR na smery Bratislava a Žilina. 
  • Doprava v úseku Myjava – Vrbovce – Velká nad Veličkou (CZ) je v štádiu riešenia. 

Trať 122 Trenčianska Teplá – Trenčianske Teplice 

Električka do Trenčianskych Teplíc by mala naďalej premávať štyrikrát denne v letnom období, pričom v návrhu jej odchody nie sú prispôsobené vlakom na hlavnej trati. Na základe predošlých skúseností je možné očakávať, že do finálnej verzie grafikonu budú odchody TREŽky upravené a prípoje pre cestujúcich zabezpečené.

Trať 123 Trenčianska Teplá – Vlárský průsmyk (CZ)

Osobné vlaky zostávajú vo väčšine vedené iba po stanicu Horné Srnie, v dopravnej špičke pracovných dní každú hodinu, v sedle a cez víkend raz za dve hodiny. 

  • V železničnej stanici Trenčianska Teplá budú mať cestujúci možnosť prestupu na Os vlaky zo/na smery Trenčín-Zlatovce a Žilina. 
  • V návrhu sú zachované študentské piatkové a nedeľné vlaky, vedené do pohraničnej prechodovej stanice Vlárský průsmyk. 

Trať 124 Trenčianska Teplá – Lednické Rovne 

Na trati neprichádza k žiadnym zmenám, osobná doprava je od roku 2003 pozastavená.

Trať 125 Púchov – Horní Lideč (CZ)

Grafikon v úseku z Púchova do pohraničnej prechodovej stanice Horní Lideč neprináša žiadne zásadné zmeny oproti súčasnosti. 

  • Vlaky EC linky Valašský expres sú vedené v úseku Púchov – Praha, prvé ranné a posledné večerné až do Žiliny. Skoré ranné a neskoré večerné EC, ktoré v minulosti jazdili iba po Vsetín, sú predĺžené na Slovensko. 
  • Osobné vlaky budú naďalej vedené výhradne po železničnú zastávku v malinkej osade Strelenka, ktorá je poslednou pred štátnou hranicou s ČR. V Púchove majú vytvorené prípoje na smery Trenčín aj Žilina. 

Trať 143 Trenčín – Chynorany 

Na regionálnej spojnici Stredného Považia a Hornej Nitry železnice zvyšujú počet vlakov vypravovaných cez voľné dni o 1 pár, premávať budú v intervale 240 minút celotýždenne. 

  • Na rozdiel od súčasnosti, kedy sú osobné vlaky z Trenčína do Chynorian vedené, takmer výlučne, v čase špičky, návrh ponuku spojení rovnomerne rozkladá na celý deň. 
  • V železničnej stanici Trenčín bude možnosť prestupu z/na smery Bratislava i Žilina. 

Kam poslať pripomienky? V prípade, ak máte záujem vyjadriť podnet na zmenu vedenia vlakov navrhnutých v GVD na rok 2023, je ho možné zaslať e-mailom, spolu s odôvodnením, na Oddelenie verejnej dopravy Odboru dopravy TSK: juraj.kallo@tsk.sk. Na webe TSK je rovnako možné nájsť knižné cestovné poriadky v plnom znení. 

Čas na vyjadrenie pripomienok je do budúceho štvrtku, 30. júna 2022, vrátane. 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *