Ako budú jazdiť vlaky od 11. decembra? Vysvetľujeme nový grafikon 

Takzvané šesťstovkové expresy do Košíc budú rýchlejšie vďaka vynechaniu 4 staníc na Považí, na trati z Bratislavy do Trenčína a Žiliny sa počet vlakov zvýši o polovicu. 

Nový grafikon vlakovej dopravy (GVD) vstúpi do platnosti tradične v druhú decembrovú nedeľu, 11. decembra. Veľké vášne vyvolalo najmä zrušenie zastavovania košických rýchlikov, po novom expresov, v staniciach Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom a Trenčianska Teplá. Napríklad v Trenčianskej Teplej za zachovanie zastávky rýchlikov spustili petíciu. Vlaky kategórie rýchlik však v Teplej zastavovať naďalej budú, ale expresy nie. 

V nasledujúcom texte sme sa rozhodli na nový cestovný poriadok pozrieť podrobne a vysvetliť vám, že mnohé obavy, ktoré najčastejšie vyvolalo práve zrušenie niektorých zastávok, nemusia byť vždy odôvodnené. Pripájame tiež praktické tipy, ktoré vám pomôžu sa zorientovať v tom, čím cestovať a kde prestupovať na najfrekventovanejších trasách. 


Ak sa vám nechce čítať celý text, prekliknite sa priamo na svoju trať: 


Trať 120 | Dubnica a Ilava získajú priame spojenie s Bratislavou 

Hlavnou zmenou na trati z Bratislavy do Žiliny je zavedenie pásmovej obsluhy – ide o najväčšiu úpravu za posledných 30 rokov. Spomínané vynechanie staníc Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom a Trenčianska Teplá u expresov Bratislava – Košice súvisí práve s týmto krokom. Zmena na jednu stranu skomplikuje cestovanie zo 4 miest smerom na Košice, na druhú stranu výrazne zrýchli cestovanie do Bratislavy ľuďom z východného Slovenska. Čo to presne pásmová obsluha je a bude pre túto trať naozaj vhodná? Na tému pripravujeme samostatný článok.

  • Náhradou za zrušené zastávky budú rýchliky (R 7xx) a regionálne expresy (REX), ktoré pôjdu v úseku Bratislava – Trenčín každú hodinu, pričom každý druhý, teda raz za 120 minút, bude pokračovať do Žiliny. Tieto rýchliky a regionálne expresy zastavia vo všetkých doterajších staniciach a naviac v Dubnici nad Váhom a Ilave.
  • Pri ceste z Leopoldova, Piešťan a Nového Mesta n/V na východ budete musieť prestúpiť do Ex vlaku v Trenčíne. Trať 120 je traťou, na ktorej sa zvýši počet spojov najvýraznejšie spomedzi celého Slovenska – podľa analýzy Útvaru hodnoty za peniaze o 49%, pribudnú predovšetkým večer a cez víkend.

Príde tiež k výraznému zlepšeniu neskorej večernej dopravy z Bratislavy do Trenčína vlakmi kategórie R a REX, a tiež nadväzného úseku Trenčín – Púchov – Žilina, kde pribudnú večerné osobné vlaky. Zatiaľ čo dnes ide posledný osobák z Trenčína do Žiliny 19:40, v novom GVD je obsluha počas pracovných dní zabezpečená až do 22:53, cez víkendy do 21:53. 


Trať 121 | Vlaky z Myjavy na Moravu zostávajú zachované

Aj pri linke z Nového Mesta nad Váhom, cez Starú Turú a Myjavu do Českej republiky vyvolal nový cestovný poriadok rozruch. Miestni sa obávali zrušenia osobných vlakov medzi slovenskými Vrbovcami a moravskou Velkou nad Veličkou. To sa napokon nestane. 

  • Pri ceste z/na Moravu bude potrebný dopoludnia prestup v stanici Vrbovce, popoludní a večer vo Velkej nad Veličkou. Aby mohol byť zachovaný pravidelný dvojhodinový takt vlakov, bude vo väčšine prípadov pri prestupe nutné počkať na odchod prípojného vlaku približne 15 minút. 
  • V stanici Nové Mesto nad Váhom môžete prestúpiť z/na vlaky R/REX do Bratislavy aj do Trenčína, respektíve v nepárnu hodinu až do Žiliny. S výnimkou posledného večerného spoja budú všetky osobáky z/na Myjavu pokračovať do Trenčína, čím zabezpečia obsluhu staníc medzi Trenčínom a Novým Mestom nad Váhom. 

Trať 122 | Električka do Trenčianskych Teplíc využije taktový uzol 

Novému grafikonu sa musela prispôsobiť aj električka z Trenčianskej Teplej do kúpeľov Trenčianske Teplice. Tá premáva výhradne počas víkendov a sviatkov v letnom období, ako turistická atrakcia. Dopoludnia jazdí každých 240 minút, poobede a večer raz za dve hodiny. Odchody v smere do kúpeľov budú vždy v 10. minútu, vďaka čomu bude na električku možné prestúpiť z oboch osobných vlakov zo smeru Trenčín aj Žilina. Ak budete zo Žiliny cestovať rýchlikom, prestup stíhať nebudete. 

V smere späť do Trenčianskej Teplej bude príchod v 18. minútu, cestujúci bez problémov stihnú prestúpiť na rýchlik do Žiliny (odchod zvyčajne v nepárnu hodinu okolo 30. minúty). Na najbližší vlak do Trenčína si žiaľ počkáte 42 minút. 

  • Ako cestovať do kúpeľov Trenčianske Teplice mimo sezónu električky? Ak budete cestovať zo staníc medzi Žilinou a Košicami, budete musieť využiť železničnú stanicu v Trenčíne a prestúpiť na autobus. Pokiaľ pôjdete do Teplíc z niektorej stanice medzi Žilinou a Bratislavou, môžete využiť rýchliky sedem stovkového číselného radu, ktoré v Trenčianskej Teplej zastavujú aj naďalej. Aj v tomto prípade odporúčame radšej prestúpiť na autobus v Trenčíne – najmä ak máte batožinu to bude pohodlnejšie. 

Električka čaká na prestup cestujúcich z rýchlika v Trenčianskej Teplej. Jonáš Štepita © 2021

Trať 123 | Spojenie z Nemšovej do Trenčína sa znovu posilňuje 

Cestujúci medzi Horným Srním, Nemšovou a Trenčínom majú dôvod na radosť. Z dôvodu zvýšenia počtu vlakov bude možné na tejto linke cestovať cez pracovné dni každých 60 minút, s výnimkou dopoludnia, kedy pôjdu vlaky každé 2 hodiny. Rovnaký 120 minútový takt bude na trati počas víkendu. Treba oceniť, že spolu so zvýšením počtu vlakov prišlo k zalepeniu dopoludňajšej diery v takte – v súčasnom GVD na trati medzi 8. a 12. hodinou vlaky nepremávali vôbec. 

  • Vďaka taktovému uzlu v Trenčianskej Teplej, kde sa v celú hodinu (cez víkendy a v sedle len v celú párnu hodinu) budú stretávať osobáky do Žiliny aj do Trenčína, tu cestujúci môže prestúpiť z každého smeru na každý. 
  • Zachované zostávajú piatkové a nedeľné vlaky pre študentov do pohraničnej stanice Vlárský průsmyk. V piatok bude zabezpečený prestup z Sp vlaku zo smeru Staré Město u Uherského Hradiště, v nedeľu bude zabezpečený prípoj na Sp vlak Javořina do Brna hl. n. Pri nedeľnej ceste do Brna si cestujúci vo Vlárskom průsmyku, staničke medzi lesmi, počkajú na nadväzný spoj 26 minút. 

Trať 125 | Osobné vlaky z Púchova pôjdu naďalej len po Strelenku 

Na trati, ktorá je najvýznamnejšou spojnicou Považia a Českej republiky prichádza len k jedinej zásadnej zmene, ktorá sa dotýka vrstvy medzinárodných vlakov EuroCity. 

  • Večerný vlak IC 521, ktorý odchádza z Prahy po 17. hodine a v súčasnosti premáva len po Vsetín, bude predĺžený cez Púchov a Považskú Bystricu až do Žiliny. Večerná obsluha ním bude predĺžená o 2 hodiny. Spiatočný ranný vlak IC 520, ktorý vychádzal až zo stanice Vsetín, bude vychádzať už zo Žiliny a cez Púchov (odchod 6:02) sa vo Vsetíne napojí na svoju trasu. Novinka pomôže najmä cestujúcim, ktorí cez hranicu denne dochádzajú. 
  • Vo vrstve osobných vlakov k podstatným zmenám nedochádza. Prispôsobené budú novým polohám spojov na trati 120, v smere zo Strelenky budete mať možnosť prestupu z/na osobný vlak do Trenčína a rovnako z/na rýchlik do Žiliny. Ani v GVD 2023 sa nepodarilo predĺžiť osobné vlaky do stanice Horní Lideč, kam väčšina z nich jazdila do roku 2019. Končiť budú v železničnej zastávke Strelenka, ktorá sa nachádza v malinkej miestnej časti spadajúcej pod obec Lysá pod Makytou, cca 2 kilometre pred štátnou hranicou. 

Trať 143 | Z Trenčína do Bánoviec pribudnú dopoludňajšie a víkendové vlaky

Poslednou linkou, na ktorú sa v našej analýze nového GVD zameriame, je spojnica Považia a Hornej Nitry cez Bánovce nad Bebravou. Rozsah dopravy zostáva takmer nezmenený, výnimkou je pridanie jedného páru vlakov počas víkendov a sviatkov. Na rozdiel od súčasnosti má byť ponuka spojov rozložená rovnomernejšie, v pravidelnom takte raz za 240 minút. V súvislosti s ukončením križovania vlakov sa jazdný čas z Trenčína do Bánoviec skráti zo súčasných 45-60 minút na nových 46-48 minút. 

  • Počas pracovných dní bude v ŽST Trenčín možné prestúpiť z expresu z Košíc a z rýchlika z Bratislavy na smer Bánovce nad Bebravou, v smere z Bánoviec bude v Trenčíne zabezpečený prípoj smer Košice (Ex) i Bratislava (R). 
  • Cez víkendy budú možnosti prestupu rovnaké, avšak samotný odchod vlaku a tým pádom aj čas na prestup má byť rozdielny. Vďaka doplneniu dopoludňajšieho páru je možné vlaky použiť na dopravu pre turistov smerujúcich na Považský Inovec (stanica Mníchova Lehota). Víkendové vlaky sú, s výnimkou prvého ranného páru, vedené až do/zo stanice Topoľčany. 

Kompletný GVD 2022/2023 si môžete pozrieť na webe dopravcu Železničná spoločnosť Slovensko. Prvá zmena grafikonu je avizovaná na nedeľu 5.3.2023, druhá na 11.6.2023. Implementáciu nového grafikonu do prevádzky, ako aj možnosti na lepšie zosúladenie nadväznej autobusovej dopravy, budeme v združení Doprava na Považí sledovať i naďalej.

Pri príprave blogu boli použité zdroje:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *