Zmapovali sme minulosť a budúcnosť zastávky Trenčín predmestie. Pozreli sme sa historických materiálov, ale aj na to, aká budúcnosť zastávku čaká podľa strategických plánov z úrovne ministerstva, kraja i mesta.
Článok sme pripravili v spolupráci s projektom @trencsen_trentschin
Titulná fotografia zachytáva slávnostné otvorenie zastávky 18. augusta 1901 na vtedajšom predmestí Trenčína (dnes ide o širšie centrum). Úlohou novej železnice z Topoľčian do župného mesta Trenčín bolo prepojiť Hornú Nitru s Považím. Na jej výstavbu tlačili najmä miestni podnikatelia, ktorí chceli získať nové možnosti odbytu pre svoje výrobky. Pred začatím výstavby sa však zvažovala trasa cez Trenčianske Teplice do Trenčianskej Teplej, čím by trať obišla Trenčín.
Za slávnostne oblečeným davom môžeme vidieť pôvodnú drevenú prístavbu k budove zastávky, ktorá neskôr vinou iskry z parného vlaku vyhorela a bola nahradená murovanou. V takejto podobe stojí dodnes. Hlavná (dvojpodlažná) časť budovy má necelých 122 rokov. Niekdajší význam Predmestia naznačuje samotná dvojpodlažná stavba. Okrem tejto zastávky bola stavba s dvoma poschodiami len v Bánovciach nad Bebravou. Horné poschodie slúžilo ako byt pre drážnych zamestnancov (býva sa tu dodnes).
Koncom 20. storočia začal význam zastávky upadať. Nová štvorprúdová Električná ulica ju odrezala od Dolného mesta. Táto časť Trenčína je administratívnym centrom regiónu, sídlia tu súdy, okresná aj krajská prokuratúra, Úrad TSK a viacero škôl. Prístup z týchto inštitúcii na zastávku bol vyriešený mimoúrovňovo, tmavým podchodom pod novou dopravnou tepnou. V 90. rokoch skončila prevádzka rýchlikov Trenčianska Teplá – Nové Zámky a od 3. februára 2003 bola osobná železničná doprava nahradená autobusmi.
Tento stav vydržal iba 3 mesiace a vlaky sa v redukovanom rozsahu na trať vrátili. Dnes je doprava zabezpečená 4 pármi vlakov, ktoré premávajú v štvorhodinovom takte. Cez víkend jazdia na predĺženom ramene až do Topoľčian, kde je možnosť prestupu do Nitry.
Budúcnosť – vlak alebo električka?
Potenciál majú predovšetkým okrajové úseky, teda Trenčín – Trenčín predmestie – Trenčianska Turná a na opačnom konci vetva Bánovce nad Bebravou – Chynorany – Topoľčany. Prostredný úsek cez Mníchovu Lehotu do Bánoviec nad Bebravou vďaka tiahlemu stúpaniu a serpentínam pri Mníchovej Lehote neponúka konkurencieschopný cestovný čas ani voči autobusovej doprave. Vhodný je skôr na víkendovú turistickú dopravu na Považský Inovec. Zaujímavé sú nedávné úvahy spoločnosti Arriva vlaky o využití celej trate pre obnovenie diaľkovej linky Nitra – Trenčín – Praha.
Plán dopravnej obslužnosti Slovenska pre železničnú osobnú dopravu, ktorý vypracovalo Ministerstvo dopravy SR (MD SR), navrhuje cez Predmestie viesť 2 linky:
- P23 z Nemšovej cez Trenčiansku Teplú a hlavnú stanicu Trenčín do Trenčianskej Turnej s premávkou raz za dve hodiny, v špičke raz za hodinu,
- P43 z Trenčína do Chynorian, raz za 4 hodiny (súčasný stav).
Ambicióznejší je krajský Plán dopravnej obslužnosti (PDO) TSK. Ten vo svojom maximálnom variante okrem linky P23 (označenej ako S13) a P43 (označenej ako S14), navrhuje cez Predmestie viesť aj linku S12 Trenč. Turná – Lednické Rovne. Mestský Plán udržateľnej mobility mesta Trenčín (PUMM) odporúča výstavbu zastávok Trenčín – centrum, Trenčín – Biskupická, Trenčín – OC Laugaricio a presun zastávky Trenčín predmestie bližšie k nemocnici. Výstavbu zastávky v Biskupiciach odporúča takisto krajský PDO.
Zaujímavosťou je, že v mestskom PUMMe sa počíta s elektrifikáciou trate. Ide zrejme o reakciu na iniciatívu z roku 2018 navrhujúcu využiť úsek pre „električkovú“ linku zo Sídliska Pred poľom na severe Trenčína do OC Laugaricio na južnom predmestí. Podľa autorov návrhu by výhodou tejto električkovej, či skôr tram-train linky, bola dobrá dostupnosť do úradov a nemocnice v Dolnom meste. Analýze zámeru električky sa plánujeme ako združenie venovať.
Titulná foto: archív Richard Ščepko. Použitá literatúra k histórii zastávky:
- VLAKY.NET (2023): Popis trate ŽSR 143 Trenčín – Chynorany. Dostupné na: https://www.vlaky.net/trate/29/zsr-143-trencin-chynorany/#tratTab1
- ŽSR – Železničné telekomunikácie na základe publikácie: Dejiny železníc na území Slovenska. Vedúci autorského kolektívu Ing. Jiří Kubáček CSc. Úryvok dostupný na:https://www.zsr.sk/o-nas/historia-zeleznic/1873-1918/miestne-zeleznice/zeleznica-topolcany-bosany-trencin/
- RICHARD ŠČEPKO (2009): Železnica v Trenčíne (Historické fotografie). Dostupné na: https://blog.sme.sk/scepko/nezaradene/zeleznica-v-trencine-historicke-fotografie
- ALFA (1993): Trenčín: Vlastivedná monografia 1